Tuesday, January 19, 2010

MUQADDIMAH AL HIKAM

Segala puji bagi Allah, Tuhan yang mengisi ( memenuhi) hati para walinya dengan kasih sayangnya, dan mengistimewakan jiwa mereka dengan memperhatikan kebesaranNya, dan mempersiapkan sir mereka untuk menerima bahan makrifatnya (mengenal padanya), maka hati nurani mereka merasa bersuka riadalam kebun makrifatnya, dan roh mereka bersuka-suka di alam malakutnya, sedang sir mereka berenangdi lautan jabarut, maka keluar dari alam fikiran mereka berbagai permata ilmu, dan dari lidah mereka mutiara hikmat/pengertian. Maha Suci Allah yang memilih mereka untuk mendekat padanya, dan mengutamakan mereka dengan kasih sayangnya.

Maka terbahagi antara salik dan majdzub, dan menyintai dengan yang dicintai, mereka tenggelam dalam cinta zatnya dan timbul kembali kerana memperhatikan sifatnya.

Kemudian selawat dan salam atas junjungan kita nabi Mohammad sumber dari semua ilmu dan nur, bibit dari semua makrifat dan sir (rahsia). Dan semoga Allah redha pada keluarga dan sahabatnya yang tetap taat mengikuti jejaknya. Aaamiin.

bersambung

No comments: